úterý 15. února 2011

Mač (přepracováno)


Jan Těsnohlídek ml.
Originally uploaded by lipár.
Pokud vás doposud míjela zvláštní slovní a obrazová výměna mezi Janem Těsnohlídkem ml. a Jaromírem Typltem, pokouším se ji na tomto místě rekapitulovat. Za pomoc a zaslané texty děkuji Jonáši Hájkovi, Martinovi Langerovi a Jaromíru Typltovi.

Než se pustíte do čtení, malé varování. Martin Langer velmi trefně poznamenal, že "je to celé upatlanější než upatlané". Má pravdu. Přesto si myslím, že stojí za to se o nějaké shrnutí pokusit.

Na počátku byla anketa literárního časopisu Tvar na téma angažovaná poezie. Mezi oslovenými byl i Jan Těsnohlídek ml. Autor sbírky Násilí bez předsudků místo tradiční odpovědi přispěl svou básní.
Jan Těsnohlídek ml.
rasistická poezie

tohle je rasistická poezie -
nemá ráda cikány
nemá ráda negry
nemá ráda vietnamce
rasistická poezie je
proti islámu

rasistická poezie říká že
cikáni kradou že
všichni cizáci by měli odjet
tam odkud jsou protože
tady dělaj jenom bordel!
chtěj bydlet v našich domech!
chtěj spát s našema holkama!
chtěj převychovávat naše děti!
chtěj dělat naši práci!
chtěj ji dělat zodpovědnějc & za míň!

rasistická poezie je
o strachu z cizích
zvyků cizích lidí divnejch barev!
rasistická poezie je o strachu ale
nebojí se -
sere na všechny kecy o
m u l t i k u l t u r n í společnosti říká že
neni správný
otevřít v zoo všechny výběhy a
nechat to tak
říká že
to nemůže dopadnout dobře že
je potřeba se připravit je potřeba zastřelit
nejbližšího negra! je potřeba
chodit v tlupách a pobíjet cikánský tlupy!

rasistická poezie zakazuje jíst kebab!
rasistická poezie zakazuje burky!
rasistická poezie maluje karikatury mohameda!
rasistická poezie mrdá mohameda do zadku!
rasistická poezie - p ř í s n ě - zakazuje
nakupovat ve vietnamskejch večerkách!
rasistická poezie říká že
je potřeba krást ve vietnamskejch večerkách!
je potřeba hodit bombu
do každý vietnamský večerky!

rasistická poezie vyzývá k boji!
rasistická poezie je radikální je
nacionalistická
rasistická poezie je nezbytná je aktuální a
zaslouží si pozornost!

(Převzato z časopisu Tvara 2010/20. Báseň je k dispozici i na facebookové stránce autora.)
Martin Langer reagoval na zveřejnění výše uvedené básně dopisem redakci Tvaru, kde měl být také původně později zveřejněn, ale Langer si to posléze rozmyslel a dopis publikován nebyl.
Ahoj Boženo, Lubore a Michale,
tak jsem si přečetl to „vaše“ angažované číslo Tvaru a nemůžu se zbavit dojmu, že tentokrát jde o téma zbytečné-abstraktní, pro mne s pachutí něčeho přežitého, vytaženého ze skříně, co by se mělo třást jako kostlivec, kdyby to nebyla nafukovací gumová panna rozežraná od myší. Myslím, že je dobře, že jsme dva roky trávili přemítáním, jestli je poezie v krizi či nikoliv. Tak nějak se zjistilo, že v krizi je všechno a všichni, tudíž je asi krize zdravá, odevždy přirozený stav. V tomto smyslu nás možná spíše zabavilo, kam se rozběhlo naše myšlení a narychlo se doháněla četba Baumannů, Kellerů, Lipovetských…Zkrátka se přemýšlelo o Světě a vztazích v něm, o spiritualitě.
Angažovanost jako něco, co má být hodno pozornosti je pro mne opět tentýž svět, ale oproštěný od spirituality, jde jen o jakési větší zakotvení v sociálnu, věcech veřejných. Angažovanost jde naproti jepičím sítím, které své uživatele nenutí přemýšlet metafyzicky, pociťovat pokoru, či alespoň údiv v mořích kontextů ( klikám tedy jsem ). Angažovanost je mimo hloubku, hraje na nízké pudy a exaltické populistické vlny. V tomto smyslu se mi jeví snaha teoretika Karla Pioreckého chtít po poezii většinová témata jako ničivá, protože jdou naproti všeobecnému hloupnutí ( Zkuste napsat báseň o neviditelných a všelikvidujících nadnárodních koncernech a přesvědčte tou velkou pravdou, že je to právě antihrdina nás všech. ) Přikláním se tedy spíše k tomu, co sděluje Jakub Řehák ve svém eseji ( poslední Host, snad parafrázuji dobře ) – „Chybí zde silný kolektivní příběh, a tudíž není důvod jít tímto směrem.“
Jako smutným stavem-vzkazem je ale pro mne popletená Rasistická poezie Honzy Těsnohlídka, který se nečekaně ( ale možná přirozeně – stačí si ostatně přečíst Génius průměrnosti či něco od Ericha Fromma ), po laktačním vyznání mamkám nad kterým lkala nejedna Petra Hůlová, infantilně ocitl na levém břehu s mávající pravičkou.
Je možná dobře, že synchronně přicházíte s tématem angažovanosti, když je společnost v krizi, a kde co se může zdát existenciálně frustrující…Není ale dobře, že tak činíte liberálně a podporujete čirý hlas náckovství, zabaveni vlastní intelektuální hrou. V té liberálnosti bylo vždycky dost budoucích věder krve a počáteční naivity.
Možná byste své neo-téma měli opustit a vše urychlit nějakým nálezem Evy Braunové pro neklidného „mluvčího nové generace“ ( jak o J.T. rády papouškují média ). „Jeho“ Psí víno totiž na rozdíl od Tvaru vyjíždí po frustrovaných místech naší země daleko častěji a „evangelizuje“ Rasistickou poezií účinněji než váš literární obtýdeník.
Jako reakci na Rasistickou poezii sepsali Jonáš Hájek, Martin Langer a Jaromír Typlt otevřený dopis adresovaný "nositeli Ceny Jiřího Ortena". (Dodávám, že i oni jsou držiteli tohoto ocenění.)
Jane Těsnohlídku, nevíme, z jakého přesně důvodu jste se rozhodl veřejně sehrát odpornou roli „básnícího“ rasisty, ale musíme Vám blahopřát, protože jste se s touto rolí ztotožnil opravdu skvěle. Jen s vynaložením vší dobré vůle Vám dokážeme uvěřit, že jste se ve svém textu Rasistická poezie (Tvar 2010/20) chtěl od rasismu vlastně distancovat. V prohlášeních, „že / neni správný / otevřít v zoo všechny výběhy a / nechat to tak“, je totiž opravdu těžké slyšet jen jakousi literární stylizaci, která nemá mít nic společného s Vaším vnitřním přesvědčením.
Dovolte nám ale stručný dotaz: nezapomněl jste náhodou do úvodního výčtu, že „rasistická poezie – / nemá ráda cikány / nemá ráda negry / nemá ráda vietnamce / rasistická poezie je / proti islámu“, zařadit také důležitou informaci, že rasistická poezie „nemá ráda židy“? Jako autoři, kterým byla udělena Cena Jiřího Ortena, bychom od Vás, nositele téže ceny, takové opomenutí rozhodně neočekávali. Když už jste se téma „Rasistické poezie“ rozhodl pojmout v takové šíři, aby v ní nechyběly ani kebaby, ani burky, pak jste určitě neměl zapomenout zmínit talmud. „Rasistická poezie“ přece nemá ráda mladé židovské básníky, kteří by si chtěli osobovat neoprávněná privilegia na základě svého talentu: třeba studovat konzervatoř, zveřejňovat básně nebo hrát divadlo. Jistě víte, že toto vše na základě říšských rasových zákonů bylo Jiřímu Ortenovi zakázáno.
Vy jste se ale zřejmě potřeboval zaměřit na témata aktuálnější. Dnes už to přece nejsou židé, kdo „chtěj bydlet v našich domech / chtěj spát s našema holkama / chtěj převychovávat naše děti / chtěj dělat naši práci“, jako to bylo za časů Goebbelsových. Dnes především „je potřeba hodit bombu do každý vietnamský večerky“, jak správně připomínáte.
Ať už jste to myslel jakkoliv, napsal jste, Jane Těsnohlídku, text, který se určitými vnějšími znaky podobá básni a dalšími vnějšími znaky se podobá rasistickému prohlášení. Je tedy možné, že po několika desetiletích se Vám podařilo v oficiálním českém literárním časopise zveřejnit první nepokrytě rasistickou báseň. Uzavřel jste ji zvoláním, že „rasistická poezie je nezbytná je aktuální a zaslouží si pozornost“.
Obáváme se, že pozornost se Vám opravdu podařilo vzbudit. A obáváme se, že Vás to velice těší, protože je to pozornost zaměřená na Vaši osobu.
Diskuse se bohužel nepovede o tom, jak velice špatný a nezvládnutý je Váš text, ale o tom, jak jste to vlastně myslel, jak jste to nemyslel a jak jste popřípadě vůbec nemyslel to, co jste myslel.

Jonáš Hájek, Martin Langer, Jaromír Typlt

(Převzato z časopisu Tvar 2011/01.)
Následující korespondenci mi poskytl Martin Langer. (Může snad pomoct dotvořit celkový obraz.)
Martin Langer 08 prosinec v 21:34
Ahoj Honzo, když si ulítával v Brně výkřiky, že Brňáci jsou největší fašisti, tak jsem to nějak zkousnul - je prostě divočejší a chlast s ním dělá agresivní divy, říkal jsem si. Pak mi přišly podivné tvé polorasistické hlášky a vlaječky na fc...Nic jsem neříkal, ale když jsem k nemilému překvapení četl tvou báseň ve Tvaru, nasral jsem se a poslal dopis do Tvaru, kde jsem jim řádně vynadal, že to svinstvo vůbec publikují. Pak mi ještě kdosi poslal to blbé video z EKG s tvým "dojemným"úvodem o chytrém plešatém chlapíkovi s pistolí za pasem, co se stal rasistou...S těmahle věcma budu mít vždycky problém. Agresi nesnáším historicky, protože vím, co je bezmoc, když tě někdo tříská od 3let a hraní na nízké pudy, když je plná země nezaměstnaných, o lepší život zápasících lidí, jakbysmet. Je velmi snadné přinést zjednodušující vysvětlení, které jde ne po povrchu, ale těsně nad ním. A ty tu snadnost nabízíš, jak housku na krámě. Takže o žádnou nenávist nejde, jak píšeš - jen okamžik, kdy se něco musí říci; minimálně to, že něco není v pořádku.


Jan Těsnohlídek 08 prosinec v 22:20
mne na tom prijde usmevny to, jak kategoricky jste ten text odsoudili. zrovna vy, kteri pisete texty plny metafor se nad timhle jednim textem urvete a nadate mu do sracky. pracuju v nem s tim horsim v lidech. rasismus je naprosto prirozena vec a to, co jsem sepsal je naprosta silenost a nejdesivejsi na tom je, ze je spousta lidi, ktery by to podepsali. a jsou to normalni, inteligentni lidi. to je pozastavenihodny a na to se snazim upozornit. vase reakce mi prisla naprosto smyslu zbavena. dost me to zamrzelo. taky nejsem zadnej nacek a zadnej agresivni maniak. jestli si myslis, ze to je spatnej text, protoze provokuje ke spatnejm vecem, tak se, uprimne verim & doufam, mylis. poezii tady moc lidi necte, tahle basen se nikdy nebude cist na sjezdech delnicky strany nebo u podobnejch prilezitosti. zaroven nemuzu rict, ze nejsem rasista. rok a pul zivota na vaclavaku mi ukazaly netuseny sracky. jsem rad, ze uz tam nebydlim. tolik asi k tomu. lubor psal, ze Tvuj vykrik publikovat nehodla.

Martin Langer 08 prosinec v 22:27
Bez komentáře, Honzo, netočí se to ani v kruhu, jedno vylučuje druhý.

Jan Těsnohlídek 08 prosinec v 22:31
bez komentare. to je teda zprava. vazne by me potesilo, kdyby ses k tomu vyjadril. jestli si na zaklade toho textu myslis, ze jsem vymatenej nacek, rad bych to vedel :-)

Martin Langer 08 prosinec v 22:46
Myslím si, že na základě všech těch jednotlivých zkušeností co jsem zmínil výše, co vysíláš do světa a jak SNADNO si s tímhle tématem hraješ se neomluvitelně dostáváš do náckovského prostoru právě se svým rasismem vysloveným uměleckou formou. Netvrdím zároveň, že nemám své zkušenosti z napadení Rómy, a to hned několikrát - ale nebudu z principu s ničím takovým koketovat, protože to nemá výšku ani hloubku. Jestli nemáš zodpovědnost k tomu, do jakých rukou se může tahle báseň dostat, paradoxně od básníka, který přebral cenu nesoucí jméno židovského autora a pro koho to třebas může být zajímavé, tak si u mne v tomhle propojeném světě ještě navrch naivní. To jako sorry.

Jan Těsnohlídek 08 prosinec v 22:58
jsem naivni, to klidne jo. a kdybych se bal napsat cokoliv, co by si mohl nekdo spatne vylozit, tezko bych moh psat. rasisticka poezie je dobra, vyvolava diskusi a to je dobre.

Martin Langer 08 prosinec v 23:22
Vyvolává diskuzi proto, že je aktuálně a společensky kontroverzní. Nevyvolává ji ale proto, že je literárně špatná. A proto Lubor nebude publikovat můj dopis, protože nechce podporovat onu kontroverzní diskuzi, když je, podle něj, báseň navíc špatná. O věcech, které se prostě mělce nabízejí nejde napsat dobrou báseň. Zůstane jen to chvilkově vybrané téma a v básni není síla. Báseň se neměří počtem metafor, ale sílou autenticity, která obsáhne celou bytost píšícího natolik, že ho zcela ovládne a nově ji znovu sdělí. Báseň není aktualita, ale nadčasový odraz společně žitého příběhu. Báseň se hlavně vztahuje k duševnímu prostoru a je zakotvená dobou v které je psána, a jedině tím je aktuální, nikoliv aktualitou samou.

Jan Těsnohlídek 08 prosinec v 23:24
doufam, ze na zaklade tohohle klice sestrojs dost nadcasove aktualnich basni - drzim Ti palce! :-)

Martin Langer 08 prosinec v 23:29
Podle tohohle klíče píšu 25let a stále se klíč otáčí v zámku jinak a jinak, takže nemám obavu.

Jan Těsnohlídek 9. prosinec 2010 v 8:41
ja taky ne :-)
Jan Těsnohlídek ml. se rozhodl, že spálí sbírku básní Jaromíra Typlta. Se slovy "Panu Typltovi, který byl kdysi zázračným, talentovaným dítětem. Stal se z něj nafoukaný mrzout, hodně mě zklamal, takže tak..." snímky z tohoto pálení začátkem února publikoval na své facebookové stránce.

V polovině února se na Těsnohlídkově facebookové stránce objevil následující text.
Právě se ke mně dostal výlev pana Typlta, kterým zaspamoval poštu několika našich společných známých a který se mě týká a proto se k němu musím vyjádřit.

Typlt mimo jiné píše:

"Zástupce šéfredaktora časopisu pro současnou poezii Jan Těsnohlídek, narozený 1987, neodolal pokušení, že si vybije svou zlost na mé knížce Koncerto grosso, která byla vydána, když mu byly tři roky.
Tato data připomínám, protože Těsnohlídkova akce "Burn Baby Burn" byla uvozena hořkou bilancí, vpravdě slovem pamětníka: "Panu Typltovi, který byl kdysi zázračným, talentovaným dítětem. Stal se z něj nafoukaný mrzout, hodně mě zklamal, takže tak..."
7. února 2011 Těsnohlídek vyvěsil na svém Facebooku zhruba dvě desítky fotek, jak Koncerto grosso postupně zapaluje, pálí stránku po stránce a nakonec si na popel ještě dupne. Na celou akci mě ještě ten den hrdě upozornil, jinak bych se o ní možná ani nedozvěděl.
Snímky nafotil šéfredaktor Psího vína Petr Štengl, což proniklo ven díky diskusi, která téhož dne proběhla na oficiálním facebookovém profilu Psího vína. Zde byla totiž série fotografií také vyvěšena. A to po celý jeden den, dokud Štengl s Těsnohlídkem pod tlakem polemických ohlasů fotografie z Psího vína nestáhli.
Nyní jsou snímky vyvěšeny pouze soukromě na Těsnohlídkově profilu."

Za svým činem i tvrzením si stojím a kritika mě samotného, nebo toho, co jsem udělal, mi nevadí.

Zneklidňuje mě však, jak pan Typlt stáhl celou akci na časopis Psí víno, kterýžto s ní nemá společného vůbec nic. Je pravdou, že sérii nafotil Petr Štengl, avšak nejednalo se o žádnou společnou performanc, jak by se mohlo zdát. Udělal to čistě na mojí žádost a stejně tak to mohl udělat kdokoliv jiný z přítomných přátel.

Je jasné, že je moje jméno spojené s časopisem Psí víno. Mezi mnou a časopisem však není rovnítko a vyvěšení série fotek na facebookové stránce časopisu Psí víno bylo mým neuváženým krokem, za který se tímto časopisu omlouvám. Samozřejmě jsem ani v nejmenším neměl v zájmu pošpinit jeho dobré jméno (ostatně jsem si jistý, že by se to postováním fotek z jedné akce jen stěží podařilo). Vzhledem k tomu, že jsem správcem facebookové stránky časopisu, která přináší pravidelně informace (nejen) o našich akcích, recenzích na naše knihy a zajímavé články, doufám a věřím, že tento exces bude brzy zapomenut a fanoušky fb stránky časopisu odpuštěn.

Na závěr pro jistotu zdůrazňuju, že nelituju toho, že jsem knížku pana Typlta spálil. Naopak. Akce nebyla než mým osobním fakovákem pro člověka, kterého si nevážím a jako taková byla také zamýšlena a jako takovou je třeba ji brát.

jt
Dodávám, že Rasistická poezie by zároveň měl být titul druhé Těsnohlídkovy sbírky, která se, pokud vím, v tuto chvíli připravuje k vydání.

O svém zatažení do celé věci se zmiňuje i šéfredaktor časopisu Psí víno Petr Štengl.

(Doplněno a naposledy upraveno 24. března. Další odkazy a podněty čerpejte z komentářů zde na blogu (mnohé překvapí) a z ostatních blogů, třeba z Typltova nebo Mitáčkova.)

39 komentářů:

Anonymní řekl(a)...

mladí a neklidní

Anonymní řekl(a)...

Těsnohlídek lže. Rád, často a prokazatelně. I to, víc než co jiné patří k mikrocelebritám. Jen tak mimochodem. Ještě, že jsou ta mazací média, která mají tu výhodu, kdykoliv zamést stopy. Naštěstí není nad přímou zkušenost s J.T., kterou v téhle miniaturní zemi nelze neudělat.

Prolhaný nebo zaspamovaný řekl(a)...

Ať ten Těsnohlídek aspoň nelže. Jestli tedy nelhat vůbec umí... Pokud tu vyvolává představu o "zaspamování" něčí pošty, je to jen zlovolné překrucování faktů. Ve skutečnosti se mu od někoho dostala korespondence čistě soukromá, mířená na několik konkrétních adres, mezi kterými ta jeho rozhodně nebyla. Nebo je každý e-mail spam?

Anonymní řekl(a)...

No bohužel nevím, nakolik ta původní Těsnohlídkova báseň byla sarkastická. Mám totiž dojem, že ironici nemají potřebu pálit knížky svých kritiků, nebo ano?

Pepyk řekl(a)...

Komentáře pod autorovým textem publikovaným na jeho FB prezentaci po první selekci > http://2i.cz/4c99e3c91a
Dnes je tam opět vše pouze krásné, čisté, obdivné..(když to ten Facebook umožňuje, což je super)

Ondřej Lipár řekl(a)...

Pepyk: Z toho "moderování" mě mrazí.

Jan Vaněk jr. řekl(a)...

Pokud otevřený dopis nestál taky za citování v úplnosti, nebylo by aspoň vhodné uvést, kde vyšel? (Facebookovská stránka podle vzoru webovská a internetovská?)

JFT: Spam opravdu není každý mail, obvykle je definován jako nevyžádaný hromadný. JTml uvádí dost jasně, že jemu adresován nebyl.

Ondřej Lipár řekl(a)...

JVjr: Máš pravdu, jako vždy.

Anonymní řekl(a)...

První veřejné vystoupení s Rasistickou poezií naštěstí smazat nelze ( EKG o Lásce a samotě ): http://www.primyprenos.cz/detail.php?zaznam=1006&year=2010
A možná se i dozvíte, jak chytří jsou holohlavci s pistolí za pasem, a že jeden z nich je Těsnohlídkův dobrý kamarád. Takže si to užijte mezi časy 01:26:25 až 01:30:06.

Mach řekl(a)...

„Buďto při čtení usneš, nebo se pobleješ,“ varuje Jan Těsnohlídek na Facebooku svého kámoše před čtením Typltových knih. Vzápětí ale připouští, že by „každej měl přečíst i nějaký sračky, aby si pak vážil a cenil těch dobrejch věcí.“ V jiném příspěvku na témže Facebooku: „Vážně debil, tenhle Typlt.“ Nejdřív ale Těsnohlídek musí sám sobě poskytnout uklidnění, že Typltovi v žádném případě nedělá reklamu: „tím, že mě někdo kritizuje, se jen staví do dlouhé řady mých kritiků a nijak se touhle cestou nemůže zviditelnit. A i pokud někdo vezme kvůli těmhle paranoidním výlevům nějakou jeho knížku do ruky, ať posoudí sám kvalitu...“ To vše zveřejněno po 7. únoru 2011. Spálení jedné knížky Těsnohlídka zřejmě neuklidnilo.

Anonymní řekl(a)...

ta basen je jasny opis rasizmu, toho ako sa rasizmus chova... je len akoby z prvej osoby... je to len ironia... a niekto nema dostatok inteligencie

Edgar de Bruin řekl(a)...

Je normalni zverejnit osobni korespondence bez souhlasu dotycnych?

Ondřej Lipár řekl(a)...

EdB: Není, souhlasím. Ale měl jsem pocit, že pro dotvoření celkového obrazu o celé záležitosti to je dobré - v té korespondenci se neřeší nic intimního, jde tam přece hlavně o psaní a o tu jednu báseň.

Edgar de Bruin řekl(a)...

vaseho hlediska, z hlediska publicista, to jeste chapu, ze kdyz dostanete do ruky material, to pak pouzivate kdyz Vam to pripada k veci. Jenom bych rek, proc jste, ciste z slusnosti a i protoze prece nesete nejakou odpovednost za to, neptal pana Tesnohlidka jestli nema namitky. (teda predpokladam, ze jste ho nezadal o souhlas. Kdyby ano, omlouvam se uz predem). Ale i kdyby nedal souhlas, jsou okolnosti za ktere je nezbytne to zverejnit.
Nejhorsi z toho pro me ale vychazi pan Langer, ktery moralne velmi hluboko klesl tim, ze posktyl (bez souhlasu pana Tesnohlidka) soukromou korespondecni tretimu osobe. Sam sebe shodil v te diskuse a nevim jestli muzeme brat jeho argumentace a nazory jeste vazny.

Anonymní řekl(a)...

no pre mna je hlavne tato pasaz dokazom nie tak o nedostatku inteligencie ale o zamernej demagogii.

"Dnes už to přece nejsou židé, kdo „chtěj bydlet v našich domech / chtěj spát s našema holkama / chtěj převychovávat naše děti / chtěj dělat ...naši práci“, "

pretoze vyhodili vers ktory nasledoval a ktory sa im nehodil do "kramku"

"chtěj ji dělat zodpovědnějc & za míň!"

a to zatahovanie zidovskej tematiky aj tam kde nie je ale "malo by byt". ergo skopanie tesnohlidka za nieco co nespravil.

Vlado Š.

Martin Langer řekl(a)...

To:Edgar de Bruin
Važený pane Bruine,nemyslete si,že jsem usínal snadno,když jsem poskytoval Ondrovi Lipárovi cosi,co má být soukromé.Ale protože J.T. pokračuje ve své "spanilé jízdě",nehájíc se na naši přímou výzvu prostřednictvím časopisu Tvar,ale jen svými jednobuněčnými exesy ( viz.pálení knihy Jaromíra Typlta a facebookové výkřiky jaký je Typlt zlý a mstivý člověk ),usoudil jsem,že se informace o prazákladu jednoho sporu jsou nejexplicitněji řečeny právě v soukromém.A protože všechny myslitelné hranice už byly dávno překročeny,rozhodl jsem právě takto i s rizikem,že si někdo takovou věc vysvětlí po svém.Tedy i za cenu,že z toho vyjdu jako král krysa.

Anonymní řekl(a)...

m: preco by mal na taky demagogicky blabol reagovat?


Vlado

Martin Langer řekl(a)...

Protože Honza Těsnohlídek vykazuje rasistické tendence na všech možných úrovních, a to bezmála od jara minulého roku, tak jediné, co fakticky o něčem svědčí je přiznání v soukromé korespondenci a video z EKG ( facebookové hlášky o černých hubách pochopitelně smazal ).V tomto smyslu jsme s Jaromírem Typltem a Jonášem Hájkem do Tvaru napsali onen "demagogický blábol", ale odpovědí bylo pouze pálení knihy.Předesílám,že veškeré mé prvotní tendence šli nejprve cestou soukromého upozorňování na tenkou hranici.Jestliže to ale někdo nevnímá,škoda slov.A jak se zdá,každou další diskuzí se spíše jen přiživuje negativní PR (alespoň nějaké, že?)nad jednou knihou,která nechce být ničím víc, než "vymazlená",jak o ní už teď slibuje Honza Těsnohlídek...Koupit si ji ale z principu nepůjdu.

Anonymní řekl(a)...

miesas niekolko veci dohromady.

"Protože Honza Těsnohlídek vykazuje rasistické tendence na všech možných úrovních, a to bezmála od jara minulého roku,"

preco si to nenapisal v tom odkaze pre tvar?

chces ho pranierovat za rasisticke hlasky na fb? okej pranieruj. kludne aj verejne. aky problem?

chce ho pranierovat za rasisticku poeziu? okej pranieruj ale za to co tam je napisane a nie za to co tam nenapisal. alebo co si ocividne povytrhas z kontextu. ako mozem tvoje tvrdenia povazovat za doveryhodne ked ma zavazdzas v tom clanku co ste sformulovali s hajkom a typltom?

co sa tyka palenia knizky. tak to nevnimam ako odpoved na clanok v tvare. je okolo toho len zbytocna hysteria.

to ze si niekto nekupi knizku je riziko negativneho pr.

Vlado

Anonymní řekl(a)...

Rekapitulace:

Těsnohlídek napsal Rasistickou poezii, která provokuje. Burn baby Burn byla blbost, nepřekonaná chuť "to oplatit", dětinskost. A namočil do toho časopis Psí Víno.

Typlt, Langr, Hájek se vyprovokovat nechali - a zesměšnili se svým svatým rozhořčením. Jejich chudobný smysl pro nadsázku je zřejmý. To si ovšem nemůžou přiznat, respektive neumí.

Langer je krysa, protože poskytuje soukromou korespondenci. A vyvstává otázka, jestli není krysa na druhou, protože za zástěrkou snahy o ucelenost (zveřejnění korespondence) se možná skrývá snaha zveřejnit dopis zaslaný do Tvaru, který Tvar ovšem neotiskl. Jako by Básník trpěl ješitností, že se ho taky nezeptali. Neráčil si všimnout, že ve Tvaru už delší dobu platí za otravné individuum.


Štengla do toho namočil Těsnohlídek. Protože mu "akci" vyfotil, Těsnohlídek usoudil, že s ní souhlasí. Mylně. Fotograf, který na ulici vyfotí rvačku skinheda a narchisty, není skinhed ani anarchista.

Lipár, jindy spolehlivý glosátor a dokumentarista básnické scény si bohužel také zakrysařil, když korespondenci Langer-Těsnohlídek zveřejnil. A nevšiml si, že Langerovy důvody jsou jiné (touto cestou mohl Langer nadto zveřejnit své vznešené, leč očekavatelně originální úvahy o poesii).

Karel Kouba z A2 vytrhl v rubrice eskalátor několik veršů z Rasistické poezie způsobem, který je nejapný. Jako by nevěděl, že zkrácená verze básně je výkladem určitého druhu. Jako by nevěděl, jak jednoznačný význam jí dal. Není hlupák, a předstírá, jako by byl. Nechal se asi strhnout vášní, neprofesionálně.
Za citaci ovšem stojí: "Nechme stranou, jestli je báseň (...) opravdu rasistická, nebo jen autorova nekorektní a dost nevkusná provokace." Báseň, která vědomě chce provokovat, by měla být tedy zároveň "korektní" a "vkusná"? Ano, v České republice patrně ano.

Jediný, kdo z celé aférky vyšel s čistým štítem, je Kasal v reakci na dopis Typlta, Langera, Hájka.

Ukázková žabomyší válka. Literární bulvár. Věnuje se Ondřej Lipár na svých stránkách literárnímu bulváru? Doposud to nedělal...

-ml-

Anonymní řekl(a)...

To jsou fakt neuvěřitelný poměry! Dostala jsem odkaz od kamarádky z Totemu,protože taky čte Jana Těsnohlídka jako já a hrozně se nám jeho poezie líbí. Na tu novou knížku se už moc těšíme,protože prý bude nejlepší ze všech co napsal.Takhle mu ale házet prach do obličeje?!Je to možný?A kdo je ten Langer a Typlt? Díky Zuzka

Martin Langer řekl(a)...

Ad rekapitulace:
Netuším,kdo se skrývá za značkou -ml-, ale pravděpodobně někdo "velmi informovaný" z okruhu Tvaru pro který jsem tak neuvěřitelně otravný,že ode mne stále berou články a fotografie.Netuším,proč si iniciály -ml- popletly chronologii a i jinak patafyzicky zaměňují následky za příčiny: Jaksi se z toho všeho vytratilo,že nikoliv pouze text Rasistické poezie samotné odstartoval celou kauzičku,ale rasistické projevy J.T.jako takové. A to, že tak bylo později učiněno "uměleckou formou", zavdalo příčinu k dalším a dalším krokům. Vaše "shrnutí" má nejen zahořklou pachuť,ale navíc svědčí o fatálně nepozorném čtení.Tváří se sice novinářsky věcně,ale neřeší jednu dost podstatnou věc: Nebyl jste konfrontován s žádnou z oněch příčin na vlastní kůži.Bohužel ale nejste ani tak věcný,aby jste své shrnutí nepodbarvil divokými spekulacemi o tom,jaké další nectné záměry mohl Langer mít.Vážený pane,chtěl jste býtosobní,což se Vám povedlo.Tudíž můžete stejně lehce napsat i celé své jméno.Protože v tomhle sporu mají všichni svá.

Anonymní řekl(a)...

Pokud vím, copyright k otištění korespondence nemá odesílatel, ale adresát. Takže je dost nemístné nadávat do krys Martinu Langerovi nebo Ondřeji Lipárovi za zveřejnění dopisů, které skutečně celou kauzu ukazují o dost jinak, než veřejně "kontrolované" projevy. Těsnohlídek by měl začít trochu krotit vášně svých obdivovatelek a obdivovatelů.

Anonymní řekl(a)...

Myslím, že se mýlíte. Autorský zákon takový výklad, pokud vím, nepřipouští.

Pokud se pletu já, pak:

A) publikovaná korespondence nasvědčuje tomu, že adresátem byl v prvním momentě Těsnohlídek, nikoli Langer.

B) v opakované (nejednorázové) korespondenci jsou oba účastníci střídavě adresátem i odesílatelem.

Langer (viz výše) na sebe sám bere riziko, že z toho "vyjde jako král krysa". Tudíž "Rekapitulace" anonymu -ml- patrně není výpad ani nadávka, jen potvrzení: Ano, Básník měl pravdu.

Co si myslíte o bulvárním charakteru celé "kauzy"?

Edgar de Bruin řekl(a)...

Nevim jak to je v Cechach, ale bezne je, ze autorska prava u e-mailu vlastni odesilatel (povazuje se to jako "dilo"). Zvlastni je, ze se to neplati u papirovych dopisu, tam adresat ziska autorska prava. Ale podle me tady hraje jeste neco jineho a to je poruseni listovni tajemstvi. Adresat totiz nesmi bez souhlasu odesilatele rozmnozit nebo zverejnit jeho maily. Muze umerne z toho citovat nebo obsah mejlu reprodukovat v forme parafrase. Striktne vzato pan Langer porusil listovni tajemstvi.

Ostatne nechapu proc pan Langer nezadal pana Tesnohlikda o svoleni publikovat jejich korespondence. Tohle totiz zvlast vynika, protoze vytky na adrese pana Tesnohlidka maji v podstate moralni raz, jde o moralnich principech. Ale kdyz teda na to dojde pan Langer hodi svoje moralni zasady pres palubu. Tim, aniz bych chtel se vyjadrit k sporu samotny (nebo stat na necim strane), pan Langer ztratil, jak jsem uz driv rikal, svou moralni autoritu.

Martin Langer řekl(a)...

To:Edgar de Bruin
Přesně tak, vyměnil jsem svou morální autoritu za zdravější literární prostředí. Tam, kde Vy neriskujete ani hlubší názor na celou věc (jde povždy o nějakou dílčí glosu, nedej bože stát na něčí straně - jak typické pro zdejší prostředí ),zůstávám u příčin.
Pochopitelně tu můžeme řešit další a další sekundární témata, jako je autorský zákon (každému dle odbornosti - ještě, že žijeme v ateistickém státě a nešlo o zpovědní tajemství, ale jen o upatlanou facebookovou výměnu slov ),ale zůstává zde posvěcený a legitimní rasismus,jakožto přitakání většinové společnosti.
A teď tedy ta odpověď na otázky: Co z toho je bulvární téma? Kdo bulvarizuje? Kdo využil literárního prostředí ke hraní na nízké pudy první?

Anonymní řekl(a)...

Dobře vy :-) V takové chvíli mi život na malým městě se všema jeho drbama a tahanicema příjde fakt prima, za což děkuju.
Jsem kamarád Honzy Těsnohlídka, nikoho dalšího zůčastněného neznám a celou aférku sleduju jen tak letmo a z povzdálí. Rasisitická poezie se mi na rozdíl od naprosté většiny jeho věcí nelíbí, i když jí dávám pár bodů za odvahu rejpat do živýho. Ale teda co tady se dočítám... No to si snad děláte prdel, ne? :-) Kdyby ste tolik energie, jaká z vás tady ejakuluje, věnovali tomu, aby jste, vašimi slovy, "evangelizovali" poezii a literaturu (což mimochodem Honza dělá víc než dobře a pro dobro věci) tak by se u nás v knihovně s vašima knížkama dveře netrhli. Páni literáti, mrtvé krávě do prdele nekoukejte.
S přátelským pozdravem
Jan Jukl z Poličky

Jan řekl(a)...

No, ale teda jinak super blog...JJ

Edgar de Bruin řekl(a)...

Vazeny pane Langer, proc bych mel stat mermoci na neci strane? To nema nic spolecneho s riskovanim nebo ne, ale vic s tim, ze nechci a nebudu tvorit svuj nazor o udajne rasismus pana Tesnohlikda jen na zaklade vasich tvrzenich a dojmu. Me jen a jen pripoutal fakt publikovani osobni korespondenci a jen jsem si k tomu vyjadroval. Snad zbytecne dodat, ze kdyby to bylo naopak a pan Tesnohlidek zverejnil takhle osobni korespodence bych to podobne, s stejnyma slova, odsuzoval. Doufam, ze o tom nemate pochyb. Srdecne zdravim, Edgar

Anonymní řekl(a)...

ukázkovej bolševickej bulvár
" jenom Já Závist jsem věčná"

Adam řekl(a)...

Bez ohledu na celou tuhle nekonečnou debatu o bulváru, morálních autoritách atd. - zdá se mi, že básník Těsnohlídek opravdu dluží vysvětlení, co myslel větou "zároveň nemůžu říct, že nejsem rasista" (8. 12. 2010 Langerovi). Má to znamenat, že rasismus toleruje, nebo že za snad určitých okolností rasistou je a za jiných není? Vůbec nebylo od věci připomenout mu, že už tady v minulosti byly nějaké říšské RASOVÉ zákony a že není možné slyšet dnes cokoliv o rasismu, aby si člověk hned nevzpomněl na to, jak se prokazoval árijský původ. Kdokoliv je schopen napsat "zároveň nemůžu říct, že nejsem rasista", opravdu se nemá co pyšnit Ortenovou cenou. Protože dvojí zápor je jenom chytráckou formou přitakání. Ať si básník na svém Facebooku nestěžuje "frendíkům", že se musí bát otevřít pusu, a postaví se za svoje slova.

Anonymní řekl(a)...

Je vidět,že ani několik dnů nestačilo,aby se Těsnohlídek vyjádřil k poslednímu komentáři.
Z celé záležitosti tedy vyplývá jediné:
Těsnohlídek je ohebný obchodníček,který sice píše zmateně bojovné texty,ale udělá prakticky cokoliv, aby se zviditelnil.Argumenty a slovy však příliš nevládne. Smutný konec pro básníka,který chtěl původně na cosi upozornit, ale udělal jen marný kšeftík.

Anonymní řekl(a)...

Zaprvé:
Originally the track was titled "This Is Slow Suicide", then simply "Slow Suicide", but was changed at the last minute to "Burn Baby Burn" to avoid radio censorship. Takže: dead can dance nebo ne?

Zadruhé:
Typlt a spol argumentují faktem, že Orten byl žid. Dle Typlta a spol v Těsnohlídkově nomenklatuře chybí pouze připomenutí, že rasistická poezie „nemá ráda židy“.
Zmínka chybí, Typlt a spol však píší na 16 řádcích o tom, jaké by to bylo, kdyby nechyběla.

Zapůltřetí:
Typlt a spol zato argumentují, že v Těsnohlídkově nomenklatuře nechybí „ani kebaby, ani burky“, nevěnují však pozornost informaci, že „rasistická poezie mrdá mohameda do zadku!“

Zatřetí:
V posledním čísle Dobré Adresy, s. 28, nicméně informuje Petr Štengl o tom, že naopak „Mohameda šuká do zadku Ježíš.“ Jelikož J.C. žid byl, co na to Typlt a spol, a vůbec: co včil!?

Začtvrté:
Jestliže však Typlt a spol se snaží típnout Těsnohlídka objížďkou přes Holocaust a zmiňují v souvislosti s Ortenem „říšské rasové zákony“ (jejich dopad na „studia konzervatoře, zveřejňování básní nebo hraní divadla“), pak Typlt a spol hrají divadlo daleko dramatičtější.
ŘRZ byly v Protektorátu zavedeny k 1.9.39. Avšak ihned po Mnichovu tehdejší ryze československé lékařské a právní komory volaly po vyloučení svých českých členů židovského původu.

Zapáté:
Dost srandiček: imperativ Burn baby burn netěsní ; např. není jasné, kdo má pálit koho, atd.
Jenže: Pálit, fotit, vyvěsit, ok!
Jak jinak, než takto, a vždy prokopnout české mýty (viz Hus, ale dnešní český evropský rekord v sebeupalování).
Jenže, fotečky pak zas stáhnout, to je – přinejmenším – maloburžoazně připrclé.
Navíc tzv. „pod tlakem polemických ohlasů“. Pojem Polemika obsahuje jak „nepřátelství, nenávist“, tak „hádku, vojnu“.
Viel Feind, viel Ehr, šulini! A nepřátelé musí být; jsou dobří do morálky jako Maggi do polifky.

Zašesté:
V ČR protiargumentovat/argumentovat odkazem na „kebab“ je znakem rozmázlého mejkapu kultury typu Krůtí stejk Atahualpa plněný Nivou s broskvičkovým sósem.

Ondřej Lipár řekl(a)...

Davide?

Anonymní řekl(a)...

Myslím že stačí porovnat stránky obou kohoutů. Na jedné straně člověk, který se zajímá také o ostatní a je ochoten pro ně něco udělat - Typlt a na druhé straně člověk, který se griluje na obdivu svých FB přátel a jen se třese aby už o něm konečně začali psát v Blesku - Těsnohlídek.

Typlt řekl(a)...

Ta upatlaná kauza získává další, pro mě dost neuvěřitelný rozměr: na stránkách "dr. No" Literární západ někdo 7. dubna zneužil mého jména a sugeruje čtenářům naprostou lež, že s Jonášem a Martinem vlastně litujeme celé té vyvolané debaty a opožděně se ztotožňujeme s našimi kritiky... Kdo se snížil k takovéhle kamufláži? Jaké sprostoty se to tu dějí?

Typlt řekl(a)...

A jak jsem právě zjistil, od 8. dubna si tenhle podvržený odkaz vesele vyvěsil i pan Těsnohlídek na své facebookové stránce. Jeho prolhanost, samolibost a neschopnost zastavit se před jakoukoliv špinavostí tedy získává další rozměr. Žádám Vás o omluvu, pane Těsnohlídku, že jste veřejně šířil lež!

Anonymní řekl(a)...

Chudák pan Typlt, kolikrát ještě bude muset trpět... a přitom takový nadaný, jemný člověk s vysokou, především jazykovou inteligencí...

OHlozek řekl(a)...

Tichý pavián chčijící z větve (ad téma diskuse o Těsnohlídkově angažovanosti v poezii)

Když Jan Těsnohlídek ml. zasílal do předloňského ročníku Tvaru soubor svých básní věnovaných tématu angažovanosti, zřejmě netušil, jakou bouři rozpoutá. Na jeho krk se vrhli kolegové laureáti Ortenovy ceny a do krve roztrhali jeho hloupoučký text, který měli označit za rasistický.

Pánové se však nechytili na háček, který mladý "básník" nevědomky (nebo snad vědomě) nahodil. Ten pomyslný háček jim byl do úst až zaseknut Luborem Kasalem ve Tvaru, periodiku, které by podobné texty vůbec vydávat nemělo...
Těsnohlídek napsal "angažovaný" text, tedy text, který nějak vyjadřuje účast na určité situaci, stavu, dění. To, že jej napsal z hlediska literárního špatně, je věc jedna. To, že byl vůbec dán prostor, věc druhá. Celá kauza, která pro mnohé vygradovala až Těsnohlídkovým stupidním chováním a pálením knihy Jaromíra Typlta, však připomíná situaci, kdy malý tichý pavián chčije z větve pod sebe,nevěda, že má pod sebou další opičáky jiného druhu.

Jaká byla motivovanost Těsnohlídkova činu se můžeme jen domnívat. To ví jen sám autor. Můžeme na něj však nahlédnout z hlediska stavu současné kultury všeobecně.Ať už historie nebo kultura, vše rotuje v pravidelně se opakujících cyklech.Války, mory, diktátoři a jiné starosti, a zase ta svoboda, radost a svět lásky.
Stejně, jako je tomu v historii lidstva, je tomu i v kultuře. Precizní umění, vyšperkované,pak nuzácké pořvávání, tlení a zmar.

A do tohoto kolotoče pohodíme i současný spor o angažovanost.Jeho původci jsou lidé jako pánové Těsnohlídek, Štengl a další.Pod líbivou reklamou apelující na angažovanost jakožto záležitost citu a akutnosti se skrývá podivná směs chabé energie, která rozhodně akutní není a už vůbec není jakoukoliv artikulovanou generační výpovědí kohokoliv.

Co to tedy je? Nic jiného, než záležitost, kterou před téměř 70 lety formuloval Theodor Adorno pod názvem masová kultura. Pokud bereme v potaz okruh kolem Těsnohlídka, zahrnuje autory, kteří nesou až strojově vyprázdněný styl psaní bez hodnot. Jejich motivovanost vůbec nepramení z potřeby angažovanosti v aktuálním dění,ale ve věcech samozvaného glorifikování se, předávání neštěstí v atraktivní podobě,která je lehce stravitelná a předžvýkaná. I u Těsnohlídkova textu z Tvaru a Štenglova z Britských listů můžeme vysledovat, že společenské konflikty jsou zde předkládány spíše jako senzace. Nechybí dobrodružství (u Těsnohlídkových básní nahrazeno několikrát poblitým pyžamem) a rychlost zážitku.Stejně tak nechybí ani prchavost a slabá paměť konzumenta těchto výplodů.
Bohužel, v současné době tato stránka kultury, připomínající spíše sportovní výkon, boduje. Umělec podává lehce kvalifikovatelný výkon, takzvaně šokuje, jeho práce je spíše mediální krustou.

Ano. A ničím jiným není ani tato uměle vyvolaná kauza o angažovanosti.Těsnohlídek v prvé řadě neměl vůbec dostat prostor.O tom netřeba diskutovat.

Kolem celé věci se toho ale událo již tolik, že můžeme nabýt pocitu, že se tímto ukrývá jiný, mnohem závažnější problém. A tato kauza je jen jakousi křečí kolem. Jaký je to problém? Těžko říct. Možná to má co do činění s celkovým kulturním managementem, který je nulový. Možná ono volání po angažovanosti je jen snahou rozškatulkovat soudobou tvorbu,
ve které je zmatek. Pravdou je, že téma soudobého světa v literatuře chybí.Nikdo o něm neumí napsat. A potom ono horlení kolem těch, kteří se o to pokusí,je směšné a člověk při něm opět nevidí dál, než za roh. Srovnávat proto tento stav s komunismem je jen podivná záslepka. Vše souvisí se vším. A dokud bude literatura v rukou neschopných asociálů, kteří se nechávají unášet svým egem, pak posun nenastane.A budou nás dále rozčilovat malí opičáci, co si jen nevědomky uchcali z větve…

Okomentovat