neděle 2. prosince 2007

Výsledky ankety a co je vlastně RSS a proč ho používat

V návaznosti na první anketu, kterou jsem na blog umístil a která se týkala používání RSS, jsem měl v úmyslu publikovat krátký článek mojí kamarádky, která RSS dříve nepoužívala, ale teď už ví jak na to.

Chyba lávky, článek nepřišel. A byl by asi potřeba. Měl shrnovat počáteční zážitky s používáním čtečky RSS kanálů z pohledu někoho, kdo není úplně zvyklý přecházet na podobné novinky. A soudě z ankety, takových lidí bude asi víc, než jsem předpokládal. Výsledky byly následující:
Používáte RSS neboli syndikaci?

Ano, používám. - 39 % (11 lidí)
Ne, nepoužívám, ale vím, co RSS je a co umí. - 10 % (3 lidé)
Ne, vůbec netuším, co to RSS je. - 50 % (14 lidí)
Pokusím se trošku ozřejmit, co RSS pro uživatele (protože víc o tom nevím) znamená.

Na úvod pár vět z hesla na české Wikipedii:
Technologie RSS umožňuje uživatelům Internetu přihlásit se k odběru novinek z webu, který nabízí RSS zdroj (RSS feed, též RSS kanál, RSS channel). Tento zdroj se většinou vyskytuje na stránkách, kde se obsah mění a přidává velmi často (například zpravodajské servery). ... RSS formát poskytuje obsah celého článku, příp. jeho část, odkaz na původní článek a také jiná metadata.
Prakticky vzato, RSS je věc, díky které člověk například nemusí navštěvovat svých patnáct oblíbených webů, aby zjistil, zda a co se na nich událo nového, ale pouze si do RSS čtečky přidá jejich RSS kanál, díky kterému má ve zjednodušené (občas i ve zkrácené podobě) neustále přehled o novinkách. Stejně třeba i v případě zpravodajských serverů, kde má často každé téma vlastní RSS kanál, nebo u serverů jako je Flickr, kde lze pomocí RSS sledovat novinky u jednotlivých uživatelů, skupin, diskuzí atp. To vše samozřejmě platí v případě, že daný web RSS používá. Až na ojedinělé výjimky používají RSS prakticky všechny blogy.

Čtečky RSS kanálů jsou různé. Mohou to být separátní programy (to mi nepřipadá moc praktické), ale stále častěji jsou součástí internetových prohlížečů a poštovních klientů.

Praktický příklad? Už před několika měsíci jsem začal ke sledování RSS kanálů používat Sage, což je rozšíření prohlížeče Mozilla Firefox. V prohlížeči tak mám nyní boční panel se seznamem všech stránek, které chci přes RSS sledovat (a dnes je jich něco kolem stovky). Tučně vypsané jsou ty, kde je něco nového, co jsem ještě nečetl - zprávy, blogy, komentáře na blozích, fotky na flickru atd. Pro lepší představu se podívejte jak to vypadá.

(Velmi uvítám komentáře k tomuto tématu, kterými by se dal článek rozšířit nebo upravit.)

4 komentáře:

  1. Anonymní2/12/07 15:44

    Jenom bych dodal, že ve specifikaci RSS je dost zmatek, respektive existuje jich hned několik. Hodně se používá ještě formát ATOM.
    Z praktického hlediska je ještě velmi zajímavé komentářové RSS, které umožňuje sledovat příspěvky v diskuzích po články (i třeba na vlastním blogu).
    Čtečky mohou být také webové, což se mi zdá nejpraktičtější, protože k nim má člověk přístup z jakéhokoliv počítače. Příklad: GoogleReader, Bloglines.
    Domovské stránky portálů, jako je Google nebo Seznam rovněž umožňují přidávání kanálů.
    A v neposlední řadě, syndikace umožňuje i sdílení zdrojů s přáteli. Příklad: Moje blogové zdroje v Google Readeru:

    http://www.google.com/reader/atom/user/03396629795435957498/state/com.google/reading-list

    Služby typu del.ico.us jsou rovně založeny na bázi RSS.

    OdpovědětVymazat
  2. Anonymní2/12/07 17:53

    Hm, až na to, že sem nejde dát dlouhý text bez mezer.

    OdpovědětVymazat
  3. r1: Naopak, jde sem dát, aniž bys tím co rozbil - chválím! Ale tož používej HTML; ne každý má Linkification (jež ovšem vřele doporučuji, produktivita práce mi... no, ještě klesla).

    del.icio.us RSS využívá/poskytuje, ale že by na něm bylo založeno?

    (Sorry, k článku per se nic nemám; vysvětlovat literátům webové technologie, to je nad moje schopnosti :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Anonymní3/12/07 09:29

    JV jr: WOW! Tomu říkám plužina. Dlouho jsem nic tak užitečného neviděl.
    Nejlepší by bylo bývalo použít přímo HTML, ale dokud jsi mě neupozornil, nevšiml jsem si, že to tu jde.
    U del.ico.us jsem měl na mysli sdílení odkazů, které by asi bez RSS bylo dost komplikované.

    OdpovědětVymazat