úterý 6. října 2009

Obrazem: Jáchym Topol: Chladnou zemí & Trnová dívka


Jáchym Topol
Originally uploaded by lipár.
Jáchym Topol dnes ve Fra četl ze svých knih Chladnou zemí a Trnová dívka, obě navíc doprovodil poměrně obsáhlými komentáři.

Musím se přiznat, že nepatřím k fanouškům. Sestru jsem stále ještě nečetl, do ruky se mi dostaly Noční práce a Kloktat dehet, ale ani jedna z knih na mě nijak zvlášť nezapůsobila. Ale vidět číst Jáchyma Topola naživo byl zážitek: člověk stržený vlastním textem, který tím snáz přibližuje ostatním.

Několik černobílých fotek jsem nahrál na Flickr. Na YouTube jsou navíc k dispozici dvě videa, sice velmi tmavá, zvukově ale docela čistá - jedno z první části, kdy J. T. četl ukázky z Chladnou zemí, druhé z části věnované Trnové dívce.





5 komentářů:

  1. a jak lidi reagovali na CHladnou zemí, případně co k tomu říkal on sám? protože já jsem tu knížku v (nevalné, pravda) recenzi sjel a schytal to hned tehdy v diskusi pod ní, pak přímo od něj atd. přitom si myslím, že je to jeho výrazná slabá chvilka.

    OdpovědětVymazat
  2. On poměrně obšírně mluvil o reálných základech té knihy, o tom, jaká je historie Terezína, co se během uplynulých desetiletí (a v podstatě staletí) dělo v Bělorusku. Dokonce se chytil jedné citace z Borkovcova úvodu, tedy úryvku z nějaké recenze, která zmiňovala výborný černý humor a fantasknost a jako příklad uváděla hromady mrtvých, kteří najednou promlouvají. Jenže Topol právě tvrdil, že ten text naopak stojí na realitě.

    A lidi myslím reagovali velmi vstřícně a užívali si to - podle mého za to může ale i to podání, protože bylo opravdu fascinující dostávat to přímo od něj. Je klidně možné, že pokud to člověk čte sám, zážitek je dost jiný. Nebo taky ne.

    Pro mě osobně bylo moc zajímavé, když o Chladnou zemí mluvil jako o konci své literární kariéry a konci volné pentalogie. To ostatně zmiňuje v tom videu.

    OdpovědětVymazat
  3. fíha, konec kariéry, to jsem nevěděl/nečekal. a co bude dělat, když nebude psát, říkal?

    OdpovědětVymazat
  4. Takový množství intelektuálů na tak malém prostoru, jako bylo toho večera ve FRA, to se jen tak nevidí. Zážitek ze čtení příjemný, celková atmosféra přinejmenším divná.

    OdpovědětVymazat